Από την έκδοση του ΙΟΜ ,"Ενδιάμεσα"
Εν μέσω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης πολλές είναι οι απαισιόδοξες προβλέψεις για το μέλλον των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας, οι οποίες ενισχύονται από τα γεγονότα. Με τα έσοδα να πέφτουν και χιλιάδες ανθρώπους να χάνουν την δουλειά τους, γεγονός είναι ότι το 2009 θα αποτελέσει ένα δύσκολο έτος στο οποίο τα Mέσα αγωνίζονται για το βασικό• δηλαδή να επιβιώσουν. Οι εφημερίδες περνούν τη μεγαλύτερη κρίση κυρίως στην Β.Αμερική και στην Δ.Ευρώπη και για πολλές δεν μένει άλλος δρόμος από τη χρεοκοπία. Τις προηγούμενες ημέρες στις ΗΠΑ άλλη μια εφημερίδα, η Star Tribune της Μινεάπολης, έκανε αίτηση για χρήση των προστατευτικών διατάξεων του πτωχευτικού δικαίου, αναζητώντας τρόπους να διευθετήσει τα χρέη της.
Υπάρχουν βέβαια και οι …καλύτερες περιπτώσεις, όπου οι εταιρείες προβαίνουν μόνο σε απολύσεις ή περικοπές μισθών. Για παράδειγμα η Gannet Company, ιδιοκτήτρια 85 ημερησίων εφημερίδων στις ΗΠΑ, αφού απέλυσε περισσότερα από 1.000 άτομα το Δεκέμβρη, προτείνει τώρα στους εργαζόμενους να πάρουν μερικές εβδομάδες άδεια άνευ αποδοχών με στόχο τη μείωση των δαπανών και προκειμένου να μην χρειαστούν περαιτέρω απολύσεις. Παράλληλα, η ναυαρχίδα της εταιρείας, η USA Today, ενημέρωσε για πάγωμα μισθών όλων των εργαζομένων το 2009. Επίσης η εφημερίδα ανακοίνωσε ότι διακόπτει τη διεθνή έκδοσή της από τις 6 Φεβρουαρίου και πως αναζητά εταίρους από την Ευρώπη και την Ν.Αμερική προκειμένου για να συνεχιστεί η κατά τόπους έκδοση. Σε περίπτωση που επιτευχθεί μία τέτοια συμφωνία, η USA Today θα παρέχει τα άρθρα, τις φωτογραφίες και το λοιπό περιεχόμενο, η εκτύπωση όμως και η διαφήμιση θα γίνονται τοπικά από τους εταίρους. Περικοπές προσωπικού συζητά ακόμη και η Financial Times, η οποία ήδη στο τέλος του 2008 είχε κάνει έκκληση στους εργαζομένους για οικιοθελείς αποχωρήσεις. Παρόλο που κάποιοι προσφέρθηκαν να εγκαταλείψουν την εργασία τους ο αριθμός αυτός δεν είναι επαρκής, δεδομένου ότι πρέπει να φύγουν περίπου 80 άτομα, μεταξύ των οποίων και 20 δημοσιογράφοι.
Αν και οι εφημερίδες είναι εκείνες που χαροπαλεύουν, η τηλεόραση –δημόσια και ιδιωτική- έχει επίσης να αντιμετωπίσει σοβαρά προβλήματα. Το παράδειγμα των δημόσιων τηλεοράσεων της Αυστρίας (ORF) και της φλαμανδικής κοινότητας του Βελγίου (VRT), που αναγκάστηκαν πρόσφατα να προβούν σε περικοπές προσωπικού για εξασφάλιση πόρων, είναι χαρακτηριστικό. Επιπλέον, σημαντικά ιδιωτικά τηλεοπτικά δίκτυα αντιμετωπίζουν προβλήματα επιβίωσης, όπως συμβαίνει τώρα στη Γαλλία, όπου τα μεγαλύτερα κανάλια της χώρας ζητούν βοήθεια από το κράτος.
Κερδισμένο στη μάχη επιβίωσης των ΜΜΕ φαίνεται να είναι, επί του παρόντος, το διαδίκτυο. Οι ειδησεογραφικές σελίδες, προσφέρουν πληθώρα ειδήσεων, απόψεων και πληροφοριών και, το σημαντικότερο, είναι δωρεάν! Πρόκειται για έναν πολύ ισχυρό πόλο έλξης για τους πολίτες που, αντιμετωπίζοντας πλέον δυσκολίες με το καθημερινό κόστος της ζωής τους, ψάχνουν φθηνές λύσεις για την πληροφόρησή τους. Σε επιχειρηματικό επίπεδο το ίντερνετ συμφέρει γιατί, όπως είναι ευνόητο, έχει πολύ χαμηλότερο κόστος, Ωστόσο υπάρχουν βάσιμες επιφυλάξεις για την ποιότητα του περιεχομένου που προσφέρουν τα διαδικτυακά μέσα. Σε ό,τι αφορά τα παραδοσιακά μέσα, αυτά απαντούν κάνοντας περικοπές στο περιεχόμενό τους -όσο αυτό είναι δυνατόν- υιοθετώντας το «less is more».
Σε οποιαδήποτε περίπτωση, το μέλλον διαγράφεται αβέβαιο για τα ΜΜΕ. Με πολλαπλές εξαγορές, χρεοκοπίες και μαζικές απολύσεις το τοπίο, όταν όλα θα έχουν τελειώσει, θα χρειάζεται πάλι χαρτογράφηση.
Πηγές: www.followthemedia.com, www.ejc.com, www.iht.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου